28 September, 2012

Arbeit im ideologischen Feld

Am nächsten Freitag (5.10.2012, um 20 h) werde ich zusammen mit Dirk Cieslak und Anett Hardegen in der VIERTEN WELT über den britischen Filmemacher Adam Curtis sprechen. Der Eintritt ist frei. Interessierte sind herzlich eingeladen, mitzusprechen.

Ausgangspunkt und Beispiel für die Diskussion soll Curtis' dreiteiliges Werk THE POWER OF NIGHTMARES sein (wir zeigen nur einen kurzen Ausschnitt). Im Mittelpunkt steht die Frage nach Methode und Wirkung der Filme.

In allen seinen Arbeiten verknüpft Curtis die Machtfrage („Wem nützt es?”) mit der Frage nach der Herrschaft über die Erzählung („Wer erzählt?”). Im Intro von IT FELT LIKE A KISS bringt er es auf diesen Nenner:





Der US-Kritiker Jonathan Rosenbaum, ein Skeptiker vor allem seiner Montage-Praxis, schreibt über Curtis:

 „For better and for worse, Curtis’s audiovisual arguments (...) all start very promisingly by tearing down some of the ruling myths of our era, and then arguably conclude in far too satisfying a fashion by implying that once we can shatter those myths, we’re almost as wised up as we need to be.”

... und über THE POWER OF NIGHTMARES:

„Consider just the first four sentences and the accompanying images: Initially we see what appear to be blinking bright lights on an airstrip over the sound of the wind. Then, as Curtis says, “In the past, politicians promised to create a better world. [Music starts.]. They had different ways of achieving this, but their power and authority came from the optimistic visions they offered their people,” we’re treated to rapid, disorienting, continuous camera movements in a dark and ambiguous space where people are fleetingly glimpsed in the background that eventually becomes, behind the BBC logo, an empty and overlit TV studio anchor space with a shifting backdrop that’s gripped from behind by visible fingers. Then, while Curtis continues, “Those dreams failed and today people have lost faith in ideologies. Increasingly, politicians are seen simply as managers of public life, but now they have discovered a new role that restores their power and authority,” we get a burst of TV static, another camera movement traversing an indecipherable flash of orange and yellow, a static shot of an ornate chandelier with fading lights (or is it a fadeout in a shot of a chandelier that remains lit?), and then high-contrast black and white footage of a nighttime, flag-strewn political rally that could conceivably be a clip from Eisenstein or Pudovkin. In short, you might say that Curtis is restoring power and authority to his own voice while tossing us into an intractable labyrinth.”


Die Filme von Curtis sind größtenteils im Netz verfügbar, zum Beispiel hier.


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Ich habe den Abend als beglückend empfunden, weil es wirklich ein gemeinsames Sprechen war, ein Austausch von Gedanken nicht (nur) ex cathedra sondern quer durch die Reihen, in alle Richtungen. Vielen Dank für's Kommen. Ich freue mich auf eine gelegentliche Fortsetzung.

Hier geht es zum Audio-Mitschnitt des Abends.

C.

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